اندومتریوز بیماری است که با در گیری التهابی حاد لگن و همچنین با فاز مزمن چسبندگی های بافت های لگنی مشخص می شود. اگر چه معمولا در مان های طبی جهت رفع فاز حاد موثر واقع می شوند، در کاهش درد ناشی از چسبندگی ها نیز می توا نند تاثیر داشته باشند. به طور کلی داروی ایده آل در درمان اندومتریوز بایستی از خصوصیات ذیل بر خوردار باشد:

1. از تاثیر efficasy بالایی بر خوردار باشد.

2. ویژگی specificity بالا داشته باشد، یعنی بافت های سالم بدن از تاثیر دارو در امان بمانند.

3. تاثیر طولانی مدت longerity داشته باشد.

4.بی خطری safety آن در مصرف طولانی مدت اثبات شده باشد.

5.در درمای ضایعات مزمن و established نیز موثر باشد.

اگرچه در گذشته داروهای متعددی در زمینه درمان درد و پیشگیری از عود علائم اندومتریوز پس از جراحی (عمدتا ترکیبات هورمونی پیشگیری از بارداری(برای مثال OCPs )و سرکوب ترشح هورمون های استروئید (GnRH) استفاده شده اند ، متاسفانه در حال حاضر هیچکدام از در ما ن های مرسوم (conventional) به طور کامل از ویژگیهائی فوق بر خوردار نیستند. در روند پیشرفت التهاب و پایداری آن در اندومتریوز ، پروسه های مختلف چون پاسخ های التهابی(inflammatory responses)،بقاء سلول(cell survival)،تکثیر سلول (prolifration)،مهاجرت (migration)،چسبندگی (adhesin)،تهاجم (invasion) و مرگ سلولی (apoptosis) و ساختن عروق جدید(neoangionesis)دخالت دارند. در سال های اخیر در مان هایی جدید که البته هنوز در فاز تحقیقات و مطالعه در مدل های حیوانی هستند ، با هدف قرار دادن پروسه های مولکولی فوق معرفی شده اند .

از سردسته فاکتورهای التهابی می توان به فاکتور نکروز تومور (TNF ) اشاره نمود که با تاثیر بر مهمترین فاکتور رونویسی (transcription factor) یعنی NF )nuclear factor) با تاثیر بر DNA سلول اکتوپیک اندومتر موجب رونویسی پروتئین های التهابی دیگر می شوندو .علاوه بر مهار کننده دو فاکتور اصلی فوق ،ترکیبات دیگر نیز با اثر مهاری بر مهمترین فاکتورهای رشد عروقی ، تهاجم سلولی ،چسبندگی و تکثیر سلولی مورد آزمایش قرار گرفته اند . بعضی از این داروهابه طور مستقیم بر یک پروسه اثر می گذارند ، بعضی بر چند پروسه و بعضی دیگر به شکل مستقیم بر یک عامل و غیر مستقیم موجب مهار دیگر فاکتور ها می شوند.اگر چه بسیاری از این ترکیبات در مدل آزمایشگاهی و حیوانی موجب کاهش چشمگیر (significant) اندازه ، حجم و وزن ضایعات اندومتریوز شده اند ،اما بنظر می رسد تا زمان استفادۀ روتین از آنها و جانشینی درمان های مرسوم راه طولانی در پیش مانده است.